Starostwo Powiatowe w Rybniku
Nieodpłatna Pomoc Prawna
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
zorganizowane w oparciu o ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, dla mieszkańców Powiatu Rybnickiego uruchomiono w poniższych lokalizacjach
1) W siedzibie Starostwa Powiatowego w Rybniku ( ul. 3 Maja 31, 44-200 Rybnik),
pokój nr 322 ( II piętro) -
w dniach poniedziałek – piątek, w godz. 08.00 – 12.00, w każdym z tych dni.
Punkt, w którym nieodpłatnej pomocy prawnej udzielają adwokaci oraz radcy prawni.
2) W siedzibie Zespołu Szkół Specjalnych w Czerwionce - Leszczynach
( ul. Przedszkolna 1, 44-238 Czerwionka – Leszczyny)
w dniach poniedziałek - piątek godz. 13.00 - 17.00
Punkt prowadzony przez Stowarzyszenie Na Rzecz Poradnictwa Obywatelskiego „DOGMA”,z siedzibą w Katowicach, ul. Raciborska, 48 lok. 2, 40-074 Katowice.
Nieodpłatnej pomocy prawnej w punkcie powierzonym do prowadzenia organizacji pozarządowej, może udzielać osoba o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
3) W siedzibie Izby Rzemieślniczej w Rybniku ( ul. 3 Maja 18, 44-200 Rybnik)
pokój nr 8 ( parter)
w dniach poniedziałek – piątek, w godz. 16.00 – 20.00, w każdym z tych dni.
Punkt prowadzony przez Stowarzyszenie Na Rzecz Poradnictwa Obywatelskiego „DOGMA” z siedzibą w Katowicach, ul. Raciborska, 48 lok. 2, 40-074 Katowice.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie w punkcie powierzonym do prowadzenia organizacji pozarządowej, może świadczyć osoba o której mowa w art. 11 ust. 3a ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
1. Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
• poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub
sądowoadministracyjnym lub
• wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
• sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w punktach powyżej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
• nieodpłatną mediację lub
• sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy
podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz
poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
•Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
2. Mediacja jest rodzajem polubownego rozwiązywania sporów. Celem mediacji jest wypracowanie
rozwiązania między stronami konfliktu poprzez dialog z udziałem mediatora.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
• poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach, które wynikają ze skorzystania
z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
• przygotowanie projektu umowy o mediację albo wniosku o przeprowadzenie mediacji;
• przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
• przeprowadzenie mediacji;
• udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody, którą zawarto przed
mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
• sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania
mediacyjnego;
• zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Dyżury mediatorów na terenie Powiatu Rybnickiego:
- Starostwo Powiatowe w Rybniku: piątek 8.00-12.00
- Izba Rzemieślnicza w Rybniku : wtorek, czwartek 16.00-20.00
według potrzeb po uprzednim zgłoszeniu.
3. Z nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może skorzystać osoba, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku.
Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie można pobrać od prawnika w punkcie i wypełnić na miejscu bezpośrednio przed poradą.
Gdy porada dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej składa się również oświadczenie
o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Dodatkowo, do Starostwa Powiatowego
w Rybniku należy przedłożyć zaświadczenie o pomocy de minimis i informacje niezbędne do
udzielenie pomocy de minimis.
Po dostarczeniu poprawnie wypełnionych dokumentów pracownik Starostwa Powiatowego skontaktuje się z osobą uprawnioną w celu ustalenia terminu porady.
4. Na wizyty do prawników do wszystkich punktów należy umawiać się telefonicznie pod numerem telefonu 32 41 61 346 w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Rybniku:
od poniedziałku do środy: 7:30-15:30,
czwartek: 7:30-18:00,
piątek: 7:30-13:00
5. Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa
w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana pomoc prawna, poza punktem, również poprzez zorganizowanie wizyty
w miejscu zamieszkania tych osób lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. Wówczas należy (przed umówieniem wizyty) złożyć staroście wniosek o umówienie porady zdalnej ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających i oświadczeniem o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej wraz z danymi kontaktowymi (inicjały, numer telefonu lub adres e-mail) i dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Oświadczenie można złożyć również elektronicznie lub listownie.
6. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu
terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się poza kolejnością.
7. Pomoc prawna jest dokumentowana w anonimowej „karcie pomocy” w systemie Nieodpłatnej Pomocy Prawnej poprzez podanie w szczególności informacji dotyczących zgłoszonej sprawy
i udzielonej pomocy, dziedziny prawa, której dotyczyła ta pomoc, kategorii sprawy, formy udzielonej pomocy, czasu poświęconego na jej udzielenie i liczby wizyt osoby uprawnionej w tej samej sprawie, ogólnych informacji o osobie uprawnionej dotyczących w szczególności: wieku, płci, wykształcenia, dochodu, gospodarstwa domowego i miejsca zamieszkania oraz danych dotyczących punktu, osoby udzielającej pomocy i daty jej udzielenia.
8. Po uzyskaniu porady istnieje możliwość przekazania opinii o udzielonej poradzie. Udzielenie jej, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszych informacji, jest dobrowolne. W opinii nie podaje się danych osobowych osoby uprawnionej (opinie są anonimowe).
Opinię można wypełnić na miejscu w formie ankiety, bezpośrednio po udzielonej poradzie (wypełniony formularz składa się w przeznaczonej do tego celu urnie znajdującej się w punkcie) lub w formie elektronicznej, przekazując formularz w wiadomości elektronicznej na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Osoby ze szczególnymi potrzebami (o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r.
o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) mogą złożyć opinie również
telefonicznie lub listownie